Fiskars 550

Keskustelua tela- sekä pyöräalustaisista kaivukoneista
Masi81
Viestit: 5
Liittynyt: 04 Maalis 2015, 21:50

Fiskars 550

Viesti Kirjoittaja Masi81 »

Hei.
Olisiko jollakin Fiskars 550:n omistajalla mahdollisuutta laittaa kuvaa ko. Koneen telankiristimestä?
Voisin sitten tehdä vastaavanlaiset omaan koneeseeni, sillä ed. Omistaja on purkanut kiristimet pois ja laittanut "kemppiliimalla" kiinteäksi.
Avatar
Hullu-Jussi
Guru
Viestit: 1816
Liittynyt: 25 Marras 2009, 09:58

Re: Fiskars 550

Viesti Kirjoittaja Hullu-Jussi »

Siinä on uutena ollut lautasjousirakenne. Käyttöohjekirjan kuvassa numero 20 on jousilautanen, joita on 24 kpl yhdessä kiristimessä. Jousipakan läpi menee akseli 19, jonka sisällä on kierteytys kiristinruuville 18, joka puolestaan nojaa alavaunun etummaista akselia vasten. Akselin 19 takapää on nelikulmainen ja sitä varten on nelikulmainen reikä kiristinkotelon takaseinässä. Lautasjousta on tässä tapauksessa käytetty varmaankin siksi, että tarpeeksi vahva kierrejousi olisi vaatinut moninkertaisen tilan.
Liitteet
telankiristin.jpg
telankiristin.jpg (59.62 KiB) Katsottu 3379 kertaa
lautasjousi.jpg
lautasjousi.jpg (13.55 KiB) Katsottu 3379 kertaa
Masi81
Viestit: 5
Liittynyt: 04 Maalis 2015, 21:50

Re: Fiskars 550

Viesti Kirjoittaja Masi81 »

Kiitos vaivannäöstä.
Jotakin tuollaista rakennetta arvelinkin hiljaa mielessäni.
Ei muutakun työstökoneet laulamaan.
Sattuuko Hullu Jussilla olemaan kokonaista käyttöohjekirjaa tähän kamppeeseen?
Voisiko sitä kopioida? Tiedän erään toisenkin 550:n omistajan joka on ohjetta vailla.
Olen lehti-ilmoituksella sitä hakenut. Jostakin syystä en ole hoksannut täällä foorumilla kysellä.
Kaikki muukin tieto tästä koneesta ja sen historiasta on erittäin tervetullutta.
Avatar
Hullu-Jussi
Guru
Viestit: 1816
Liittynyt: 25 Marras 2009, 09:58

Re: Fiskars 550

Viesti Kirjoittaja Hullu-Jussi »

Kyllä se onnistuu. Voisin esim skannata sen muistitikulle. Tosin torstaihin asti on aika kiire töiden takia ja vähät ylijäävät tunnit varmaan nukun. Mutta sitten...
Masi81
Viestit: 5
Liittynyt: 04 Maalis 2015, 21:50

Re: Fiskars 550

Viesti Kirjoittaja Masi81 »

Hieno juttu!!!
Laita vaan hinta ja tilinumero sähköpostiin marko.sippola@gmail.com
Vastaa Viestiin