Houhou hou vaan ja terve kaikille.
Olen palstalla uusi ja oikeastaan syy täällä oloon on tekeillä oleva sukututkimukseni.
Kovasti paljon toivoisin löytäväni lisätitetoa Kiteen asemalla sijoitetun "Punainen Jussi" höyrykaivurin historiasta, vinkkejä mahdolliseen lähdemateriaaliin?
Isoisoisäni oli rautatieläinen ja sodanaikaisen velvoitteensa hoitanut rautateiden rakennus/korjaus töissä. Ollen mm. veturinkuljettajana ja hyörykaivinkoneen miehistössä. Hän menehtyi karjalan puolella ratatyömaalla hyörykaivinkoneeseen liittyneessä onnettomuudessa. Nyt siis kaikki tieto "Punainen Jussi" hyörykaivurista olisi tarpeen... Konehan on ollut ratatöissä ja osallisena onnettomuuksisa?
Vastaa palstalle, YV.llä tai email; mariin.mika( at )gmail.com
Kiitos jo etukäteen.
Kiteen aseman höyrykaivinkone Punainen Jussi?
Re: Kiteen aseman höyrykaivinkone Punainen Jussi?
Hei!
Kiteen kaivinkoneesta oli kirjoitus edellisessä Maanrakennuskoneseuran jäsenkirjeessä. Siinä oli myös lyhennelmän tekstistä, jonka oli kirjoittanut rakennusmestari Erkki Toivanen, Rautatiehallituksen hallinto-osastolta 1962 ja jossa kerrottiin tämän kaivinkoneen historiaa. Pyydän, että jäsenkirjettä tekemässä olleet ottaisivat sinuun yhteyttä. Tässä vielä yksi kuva, joka oli jäsenkirjeessä ja on kopioitu VR:n 100-vuotishistoriikista.
Kiteen kaivinkoneesta oli kirjoitus edellisessä Maanrakennuskoneseuran jäsenkirjeessä. Siinä oli myös lyhennelmän tekstistä, jonka oli kirjoittanut rakennusmestari Erkki Toivanen, Rautatiehallituksen hallinto-osastolta 1962 ja jossa kerrottiin tämän kaivinkoneen historiaa. Pyydän, että jäsenkirjettä tekemässä olleet ottaisivat sinuun yhteyttä. Tässä vielä yksi kuva, joka oli jäsenkirjeessä ja on kopioitu VR:n 100-vuotishistoriikista.
- Liitteet
-
- Valtionrautateiden O & K -kaivinkone lastaa sorakuopalla.
- ok_vr_kopio.jpg (131.38 KiB) Katsottu 7916 kertaa
Re: Kiteen aseman höyrykaivinkone Punainen Jussi?
Hienoa, heti alkoi jotakin löytymään. Olisikohan tuota seuran jäsenkirjettä mitenkään saatavissa, tai edes kopiota osuudesta jossa historiasta kerrottu?
Re: Kiteen aseman höyrykaivinkone Punainen Jussi?
Maansiirtokonepurkaamot Maansiirtopalvelu Ky ja Vetoko Oy. Twitter: @konepurkaamo Facebook: maansiirtopalvelu ky
Re: Kiteen aseman höyrykaivinkone Punainen Jussi?
savimies kirjoitti:https://goo.gl/images/ug5jD7
http://vaunut.org/kuva/113242?s=1
Onnistuukohan kumpikaan !?
Onnistui, kiitos.