Kiteen aseman höyrykaivinkone Punainen Jussi?

Täällä voi puhua vapaasti aiheista joille ei löydy muuta foorumia
MikkiSetä
Viestit: 3
Liittynyt: 12 Joulu 2016, 23:25

Kiteen aseman höyrykaivinkone Punainen Jussi?

Viesti Kirjoittaja MikkiSetä »

Houhou hou vaan ja terve kaikille.
Olen palstalla uusi ja oikeastaan syy täällä oloon on tekeillä oleva sukututkimukseni.

Kovasti paljon toivoisin löytäväni lisätitetoa Kiteen asemalla sijoitetun "Punainen Jussi" höyrykaivurin historiasta, vinkkejä mahdolliseen lähdemateriaaliin?
Isoisoisäni oli rautatieläinen ja sodanaikaisen velvoitteensa hoitanut rautateiden rakennus/korjaus töissä. Ollen mm. veturinkuljettajana ja hyörykaivinkoneen miehistössä. Hän menehtyi karjalan puolella ratatyömaalla hyörykaivinkoneeseen liittyneessä onnettomuudessa. Nyt siis kaikki tieto "Punainen Jussi" hyörykaivurista olisi tarpeen... Konehan on ollut ratatöissä ja osallisena onnettomuuksisa?

Vastaa palstalle, YV.llä tai email; mariin.mika( at )gmail.com

Kiitos jo etukäteen.
Avatar
SML
Guru
Viestit: 643
Liittynyt: 01 Heinä 2013, 18:54

Re: Kiteen aseman höyrykaivinkone Punainen Jussi?

Viesti Kirjoittaja SML »

Hei!

Kiteen kaivinkoneesta oli kirjoitus edellisessä Maanrakennuskoneseuran jäsenkirjeessä. Siinä oli myös lyhennelmän tekstistä, jonka oli kirjoittanut rakennusmestari Erkki Toivanen, Rautatiehallituksen hallinto-osastolta 1962 ja jossa kerrottiin tämän kaivinkoneen historiaa. Pyydän, että jäsenkirjettä tekemässä olleet ottaisivat sinuun yhteyttä. Tässä vielä yksi kuva, joka oli jäsenkirjeessä ja on kopioitu VR:n 100-vuotishistoriikista.
Liitteet
Valtionrautateiden O & K -kaivinkone lastaa sorakuopalla.
Valtionrautateiden O & K -kaivinkone lastaa sorakuopalla.
ok_vr_kopio.jpg (131.38 KiB) Katsottu 7918 kertaa
MikkiSetä
Viestit: 3
Liittynyt: 12 Joulu 2016, 23:25

Re: Kiteen aseman höyrykaivinkone Punainen Jussi?

Viesti Kirjoittaja MikkiSetä »

Hienoa, heti alkoi jotakin löytymään. Olisikohan tuota seuran jäsenkirjettä mitenkään saatavissa, tai edes kopiota osuudesta jossa historiasta kerrottu?
savimies
Guru
Viestit: 114
Liittynyt: 11 Kesä 2009, 00:13
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Kiteen aseman höyrykaivinkone Punainen Jussi?

Viesti Kirjoittaja savimies »

Maansiirtokonepurkaamot Maansiirtopalvelu Ky ja Vetoko Oy. Twitter: @konepurkaamo Facebook: maansiirtopalvelu ky
MikkiSetä
Viestit: 3
Liittynyt: 12 Joulu 2016, 23:25

Re: Kiteen aseman höyrykaivinkone Punainen Jussi?

Viesti Kirjoittaja MikkiSetä »

savimies kirjoitti:https://goo.gl/images/ug5jD7

http://vaunut.org/kuva/113242?s=1

Onnistuukohan kumpikaan !?

Onnistui, kiitos.
Vastaa Viestiin